Osiemnastka z polskim i czeskim filmem – Kina na Granicy

W Cieszynie i Czeskim Cieszynie majówka co roku upływa pod znakiem święta transgraniczego kina, prezentowanego na przeglądzie Kino na Granicy. Nadchodząca edycja jest wyjątkowa z dwóch powodów. Po pierwsze, przegląd rozpoczynający się już 28 kwietnia, obchodzi swoje 18. urodziny. Z tej okazji w programie pojawiły się dwa osiemnastkowe cykle – Osiemnastka na osiemnastkę – filmy o dojrzewaniu, dorastaniu i pierwszych miłościach oraz Parno nie porno (nocny cykl filmów erotycznych). Po drugie, mianowanie Łukasza Maciejewskiego na dyrektora programowego, okazało się dla przeglądu zbawienne. Tym samym w małym Cieszynie pojawi się Agata Kulesza, Małgorzata Zajączkowska, Marcin Bortkiewicz, Agnieszka Smoczyńska, Lesław Żurek. Zza Olzy przegląd będzie gościł między innymi: Dušan Trančík, Magda Vášáryová i Anna Geislerová. Program obfitujący w nowości kinowe i znamienici goście sprawiają, że Kino na Granicy przypomina kameralną wersję Festiwalu Filmowego z Gdyni z czeskim akcentem.

Stałymi punktami w programie są cykle nowych filmów polskich, czeskich i słowackich oraz retrospektywy. Bohaterem czeskiej retrospektywy reżyserskiej będzie Ladislav Helge – wyrazista osobowość czechosłowackiej kinematografii lat 50-tych i 60-tych, którego twórczość stanowiła punkt wyjścia dla postulatów twórców nowofalowych. Annie Geislerowej – najpopularniejszej aktorce filmowej i serialowej zza Olzy poświęcono z kolei retrospektywę aktorską. Rodzimą kinematografię reprezentować będą Grzegorz Królikiewicz i Agata Kulesza, których twórczość zostanie przywołana w poskich retrospektywach.

kino

fot. Fotosprinter.pl

Największą gratkę stanowią jednak czechosłowackie produkcje, które w Polsce są białymi krukami. Szczególnie warte uwagi są: Cicha radość (reż. Dušan Hanák), Biały obłok (reż. Ladislav Helge), Na Komecie (reż. Karel Zeman) oraz Słodki czas Kaimagdory (reż. Leopold Lahola).

Wśród wydarzeń towarzyszących jedną z ciekawszych propozycji jest monodram Małgorzaty Bogdańskiej Nie lubię pana, panie Fellini o wspaniałej Giulietcie Masinie. Produkcje Teatru w walizce wyróżnia oszczędność w środkach i stałe elemnety – osoba bohaterki oraz walizka pełna rekwizytów. W tym przypadku rekwizytów, które stały się symbolami filmów Felliniego. Pojawi się ręczny megafon, trąbka, buty do stepowania, czerwony nos klauna i bębenek Gelsominy.

Agnieszka Holland komentując cieszyński przegląd powiedziała, że tutaj spotyka się to, co dla niej ważne i piękne. Poza znanymi twórcami przegląd ma swoich stałych bywalców i miłośników, którzy co roku rezerwują sobie w kalendarzu czas na przygodę z polskim i czeskim kinem. Niewielki urokliwy Cieszyn podczas sześciu dni żyje wyłącznie kinem i rozkochuje w sobie nowo przybyłych gości.

Harmonogram projekcji, spotkań, imprez towarzyszących oraz inne informacje znajdziecie tutaj.

Kasia Siewko

Zakochana w Katowicach i brzydkiej architekturze. Zapytana o ulubioną poetkę od wielu lat odpowiada- Poświatowska.

Brak komentarzy

Zostaw komentarz

Twój adres email nie będzie publikowany